نکاتی که در طراحی کاتالوگ باید به آن توجه شود

نکاتی که در طراحی کاتالوگ باید به آن توجه شود

کاتالوگ‌ها از مهم‌ترین مواردی هستند که در بازاریابی انواع کسب و کارها شناخته شده‌اند. کاتالوگ‌ها اغلب در نمایشگاه‌ها، شرکت‌ها، مراکز فروش و صندوق پستی برای معرفی محصول و مطالعه در اختیار افراد قرار می‌گیرد. با استفاده از کاتالوگ می‌توانید اطلاعات مختصر و مفیدی در رابطه با خدمات و محصولات خود به مشتریان و مخاطبان خود ارائه دهید.

باید در طراحی کاتالوگ به برخی از نکات توجه نمایید تا کاتالوگ کسب و کار شما توسط مشتریان و مخاطبانتان به درون سطل زباله انداخته نشود. با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین نکات طراحی کاتالوگ آشنا شوید و در زمان طراحی کاتالوگ کسب و کار خود از آن‌ها استفاده نمایید.


 

رعایت نکات لازم در طراحی کاتالوگ

از مهم‌ترین مواردی که در طراحی کاتالوگ باید به آن توجه نمایید، طراحی بی‌نظیر، چیدمان‌های هدفمند، تصاویر با کیفیت و جذاب است. واضح و بدیهی است که هر سازمانی رویکرد مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال طراحی کاتالوگ یک فروشگاه مواد غذایی با کاتالوگ فروشگاه لباس بسیار متفاوت است.

بنابراین در هنگام طراحی کاتالوگ حتما نوع کسب و کار خود را در نظر بگیرید و با مشاهده کاتالوگ رقبای خود می‌توانید ایده‌های خلاقانه دریافت نمایید.

طراحی کاتالوگ متناسب با مخاطبان خود

کاتالوگ‌ها ارتباط مستقیمی با نحوه فروش و ارائه خدمات دارند. بنابراین باتوجه به نیاز و تقاضای مشتری خود نسبت به طراحی کاتالوگ اقدام نمایید. اگر مخاطبان کسب و کار شما افراد جوانی هستند، طراحی کاتالوگ برای آن‌ها نسبت به افراد مسن‌تر متفاوت است. زمانی که مخاطبان کسب و کار شما تمامی سنین را شامل شوند، فراموش نکنید، در طراحی کاتالوگ سلیقه هر دو آن‌ها را باید در نظر بگیرید و شروع به طراحی نمایید.

اندازه و قالب کاتالوگ

زمانی که می‌خواهید طراحی کاتالوگ خود را شروع کنید، اطمینان یابید که کاتالوگ شما فضای لازم برای ارائه تمامی محصولات شما را دارا است. به یاد داشته باشید، باید تعداد صفحه، قالب و انتظار مشتری خود را حتما در نظر بگیرید. مثلا در طراحی کاتالوگ کسب و کار ساعت مچی، هرچه تعداد عکس‌های هر صفحه کمتر باشد و کیفیت تصاویر بالاتر باشد، کاتالوگ تاثیر بیشتری بر روی مخاطب خواهد گذاشت.

همچنین در هنگام طراحی کاتالوگ متناسب با نوع کسب و کار خود کیفیت کاغذ خود را انتخاب نمایید و توجه بیشتری بر روی کیفیت تصویر در هنگام چاپ بر روی کاغذ داشته باشید. اگر می‌خواهید مخاطبان شما زمان بیشتری را برای مشاهده کاتالوگ شما بگذارند، لازم است به جزئیات کسب و کار خود توجه بیشتری داشته باشید.

از تصاویر با کیفیت بالا در طراحی کاتالوگ استفاده کنید

کیفیت تصاویر در طراحی کاتالوگ یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای هر نوع کسب و کاری لازم و ضروری است. زیرا تصاویر محصولات فروشگاه شما جزء اصلی کاتالوگ هستند. همه‌ی ما می‌دانیم که هر چه کیفیت تصاویر بالاتر باشد، عکس‌ها جذابیت بیشتری دارند و مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کند.

لازم به ذکر است، تصاویری که می‌خواهید در طراحی کاتالوگ خود استفاده نمایید، با استفاده از ترفندهای عکاسی تبلیغاتی گرفته شوند. نورپردازی در تمامی عکاسی‌ها به خصوص عکاسی تبلیغاتی بسیار امر مهمی شناخته شده است. بنابراین توصیه می‌کنیم از تصاویر بالاتر از ۳۰۰ dpi استفاده نمایید. همچنین به وضوح تصاویر استفاده شده در طراحی کاتالوگ نیز توجه داشته باشید.

طراحی کاتالوگ را آنالیز نمایید

پس از رعایت تمامی نکات بالا اکنون زمان آن رسیده است، کاتالوگی را که طراحی نموده‌اید، آنالیز نمایید. با تجزیه و تحلیل کاتالوگ خود می‎توانید نقاط ضعف و کمبودهای آن را بیابید. برای تجزیه و تحلیل کاتالوگ خود کافیست به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • آیا کاتالوگ به خوبی اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیارش قرار می‌دهد؟
  • ظاهر کاتالوگ شما جذاب و گیرا است؟
  • پس از انتشار کاتالوگ خود، چه مدت طول کشید تا شروع به فروش محصولات خود نمایید؟

همچنین نظرات مشتریان و مخاطبان خود را درباره کاتالوگ کسب وکار خود بپرسید تا در آینده بتوانید نقاط ضعف خود در طراحی کاتالوگ را رفع کنید.

با رعایت تمامی نکات بیان شده در این مطلب می‌توانید کاتالوگی طراحی نمایید که سبب افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات شما شود. هرچه کاتالوگ شما تصاویر با کیفیت، نورپردازی عالی داشته باشد و همچنین از کاغذ با کیفیت برای چاپ آن استفاده کنید، سبب می‌شود نظر مخاطبان را جلب کنید و وقت بیشتری را برای مشاهده آن بگذارند.