طراحی کاتالوگ در بازاریابی کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

طراحی کاتالوگ در بازاریابی کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

امروزه، رقابت در عرصه کاری بدون تبلیغات و بازاریابی، امکان‌پذیر نیست. برای برقراری مراوده اجتماعی و ارتباط با مشتریان به ابزاری به‌روز و کاربردی نیازمندیم. یکی از بهترین راه‌های معرفی کسب و کار و ارتباط با مخاطبان، طراحی کاتالوگ خلاقانه است و ضرورت آن برای تبلیغات بر همه روشن است.

کاتالوگ‌ها و بروشورها یکی از ابزارهای کاربردی و مهم در معرفی محصولات و خدمات است و موجب توسعه مشتریان در کسب و کار است. هدف این مقاله تبیین ضرورت و ارزش طراحی کاتالوگ در عرصه مارکتینگ و نقاط قوت طراحی کاتالوگ در تبلیغات و مقایسه این ابزار با سایر ابزارهای بازاریابی است.


 

اهمیت طراحی کاتالوگ در کسب و کار

به طور کلی کاتالوگ‌ها به جهت این که جزییات کاملی از محصولات تولیدی یا خدمات کسب و کار را به مشتریان ارائه می‌دهند، ابزار کارآمدتری به نسبت سایر ابزارهای مارکتینگ هستند.

حائز اهمیت است بیان شود:

۱. طراحی مناسب با نوع خدمت یا محصول
۲. عکاسی مناسب و کیفیت عکس‌ها در کاتالوگ

در طراحی کاتالوگ اهمیت بسیار زیادی دارد و عدم توجه به این موضوع کارآیی کاتالوگ را کاهش می‌دهد و تاثیری در توسعه مشتریان و مخاطبان ندارد. یک کاتالوگ باید حرفه‌ای، با کیفیت بالا در معرفی کامل محصول یا خدمات کسب و کار و عکاسی، برتری برند ما نسبت به رقبا را در ذهن مخاطب ایجاد کند و مشتری را مجذوب به خرید نماید.

حتما برای شما هم پیش آمده که گاها کاتالوگ‌ها را پیش از مطالعه دور می‌اندازید و یا به آن‌ها توجهی نمی‌کنید. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که طراحی کاتالوگ اصولی و مناسب نیست. این دسته از کاتالوگ‌ها معمولا طراحی تکنیکی و اصولی مناسبی ندارند که به همین علت تاثیر به‌سزایی در کاهش کیفیت برند دارند.

در نتیجه، طراحی کاتالوگ اصولی و حرفه‌ای راه اصلی برای ارائه کیفیت و معرفی برند است و تاثیر شگرفی بر جذب مخاطب و توسعه مشتریان خواهد داشت.

می‌دانیم که در کشورمان ایران، علی‌رغم کیفیت بالای بسیاری از خدمات و محصولات داخلی، مردم برای خرید برندهای ایرانی استقبالی ندارند و مجذوب برندهای خارجی می‌شوند در نتیجه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی مجبور به فروش محصولات خود با برچسب کالاهای ترک، اروپایی و... می‌شوند.

عدم توسعه مخاطبان برند ایرانی و کاهش فروش محصولات داخلی از بی‌توجهی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع نسبت به معرفی محصولات و خدمات ناشی می‌شود.

متاسفانه در جامعه امروزی کشور، صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان، اهمیت بازاریابی و تبلیغات و علی‌الخصوص طراحی کاتالوگ و بروشورها، تکنیکال و حرفه‌ای مناسب با محصول را امری غیرضروری پنداشته‌اند و درک درستی از آن ندارند. در نهایت شاهد ارائه محصولات یا خدمات با کیفیتی مطلوب در ایران هستیم اما به علت بی‌توجهی به تبلیغات حرفه‌ای و مدرن از دور رقابت با سایر تولیدکنندگان خارجی و بعضا داخلی حذف می‌شوند.

به دلیل گسترش روزافزون بازارجهانی و رقابت بین صاحبان کسب و کار، توسعه فروش و پیشرفت یک برند به تخصص و کارآیی آن بستگی دارد.

انواع طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ‌ ها به دو نوع اصلی کاتالوگ‌های تک محصولی و چند محصولی تقسیم می‌شود.عبارتنداز:

• کاتالوگ‌های تک‌ محصولی

این دسته از کاتالوگ‌ها همان دفترچه راهنمای محصول هستند که توصیفات کاملی از محصول و راهنمای استفاده از آن نوشته شده‌ است. این بروشور همراه محصول خریداری شده به شما ارائه می‌شود.

• کاتالوگ‌های چند محصولی

در این دسته از کاتالوگ‌ها، توصیفات و جزییات چند محصول یا خدمات یک مجموعه ارائه می‌شود. طراحی کاتالوگ چند محصولی می‎تواند در دو سبک مرسوم ژورنالی و صفحه‌آرایی انجام شود.

سبک ژورنالی در طراحی کاتالوگ

کاتالوگ‌های ژورنالی معمولا عکس محور هستند. یعنی طراحی به این سبک در قالب و چارچوب عکس‌های باکیفیت، شعارهای تبلیغاتی و توضیحات کوتاه به همراه جداول و چارت‌های معرفی محصول و جزئیات آن است. وجود یک تیم قوی در عکاسی صنعتی و تهیه تصاویر باکیفیت و حرفه‌ای از محصولات یا خدمات ( که هسته مرکزی در یک کسب و کار به شمار می‌روند) در این سبک از طراحی کاتالوگ حائز اهمیت بوده و به طرز شگرفی در جذب مشتری موثر است.

سبک صفحه‌آرایی در طراحی کاتالوگ

پایه و اساس این دسته از کاتالوگ‌ها محتوای متنی است و بیشتر از تصاویر مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع محتوای قوی و هنر نویسندگی در این دسته از کاتالوگ‌ها مخاطب را جذب می‌کند. پاراگراف‌بندی مناسب در این‌گونه بروشورها حائز اهمیت است. سایر ویژگی‌ها از جمله طراحی خلاقانه جداول و نمودارها، محل قرارگرفتن مطالب و محتوای قوی و تصاویر هنری و باکیفیت باعث افزایش کیفیت کاتالوگ و تاثیرگذاری آن می‌شود.

فواید طراحی کاتالوگ و مقایسه آن با سایر روش‌های تبلیغاتی

۱. بازدهی هزینه‌های طراحی و تولید کاتالوگ در کوتاه‌ترین زمان

۲. ماندگاری نسبتا بالای این نوع تبلیغات و امکان اشتراک گذاشتن کاتالوگ با دوستان: کاتالوگ تولید شده از جنس مرغوب یکبار مصرف نبوده و از بین نمی‌رود و مخاطبان می‌توانند کاتالوگ را نزد خود نگه داشته و با دوستان خود به اشتراک بگذارد.

۳. کاتالوگ حاوی اطلاعات جامع و کاملی با تمام جزییات درمورد محصولات و خدمات است.

۴. در حال حاضر برجسته‌ترین، در دسترس‌ترین و تاثیرگذارترین ابزار بازاریابی چاپی و آنلاین است.