طراحی تقویم تبلیغاتی چه کمکی به کسب و کار شما می‌کند

طراحی تقویم تبلیغاتی چه کمکی به کسب و کار شما می‌کند

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که بسیاری از کسب و کارها از آن برای قوی‌تر کردن پیوند خود با مخاطبان و همکاران و البته بازاریابی استفاده می‌کنند، طراحی تقویم‌های تبلیغاتی است. تقویم‌ها با توجه به کاربرد وسیع خود در میان تمام قشرهای جامعه، گزینه بسیار مناسبی برای تبلیغات و بازاریابی خواهند بود. در این مقاله به بررسی اهمیت طراحی و چاپ تقویم‌های تبلیغاتی، انواع تقویم‌ها، و همچنین مهم‌ترین نکات برای طراحی تقویم‌ تبلیغاتی خواهیم پرداخت. 

برای اطلاعات بیشتر و کسب راهنمایی میتوانید با تیم طراحان پارسه مشورت نمایید


روش‌های گوناگونی برای افزایش آگاهی برند، تبلیغات و بازاریابی وجود دارد. از میان تمام روش‌های موجود می‌توان به طراحی تقویم تبلیغاتی به عنوان موثرترین راه اشاره داشت. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و باتجربه از تقویم‌های تبلیغاتی برای معرفی بهتر و موثرتر برند خود استفاده می‌کنند. برخی از مزایای طراحی تقویم‌های تبلیغاتی عبارت است از:

همه افراد به تقویم نیاز دارند

یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها را به طراحی و چاپ تقویم تبلیغاتی تشویق می‌کند، نیاز تمام افراد به استفاده از این ابزار است. با وجود اینکه امروزه استفاده از تلفن‌های هوشمند و اینترنت میان تمام افراد جامعه رواج پیدا کرده است، باز هم بسیاری از افراد نوشتن بر روی کاغذ و لمس آن را به استفاده از تلفن هوشمند خود ترجیح می‌دهند. به همین دلیل شمار بسیاری از افراد همچنان از تقویم‌های دیواری و رومیزی برای برنامه‌ریزی، مشاهده تاریخ روز و یافتن مناسبت‌های مهم استفاده می‌کنند. با توجه به این مسئله، طراحی تقویم تبلیغاتی می‌تواند بهترین راه برای نشان دادن حسن نیت کسب و کار شما و همچنین ارائه تبلیغات به صورت کاملا موثر باشد.

تقویم‌ها هدایای مناسبی هستند

بسیاری از کسب و کارها در مناسبت‌های گوناگون مانند عید نوروز هدایایی را به کارمندان و مشتریان وفادار خود تقدیم می‌کنند. این هدایا می‌توانند علاوه بر کاربردی که دارند، نشا‌ن‌دهنده برند و فعالیت کسب و کار نیز باشند. یکی از مواردی که قطعا می‌خواهید آن را به مشتریان وفادار خود نشان دهید، فعالیت‌های ویژه و محصولات طلایی کسب و کارتان است. اما چه هدیه‌ای می‌تواند هم برند شما را به خوبی نشان دهد و هم به اندازه کافی کاربردی باشد؟ تقویم‌های تبلیغاتی یکی از مناسب‌ترین هدایایی هستند که علاوه بر کاربردی بودن، ظرفیت نشان دادن برند شما را نیز دارند. علاوه بر این تقویم‌های تبلیغاتی بیش‌تر از اینکه ابزاری برای تبلیغات باشند، ابزاری پراستفاده در زندگی روزمره افراد هستند. به همین دلیل طراحی تقویم می‌تواند مناسب‌ترین گزینه به عنوان هدیه‌ تبلیغاتی باشد.

تقویم‌های تبلیغاتی به ساخت هویت برند شما کمک می‌کنند

تقویم‌ها ابزاری بسیار مناسب برای نمایش فعالیت کسب و کار و برند شما هستند. تنها کافیست که لوگو، عنوان، و شعار کسب و کار خود را با طراحی مناسب و جذاب در تقویم تبلیغاتی خود نشان دهید. تصور کنید فردی که هیچ آشنایی با برند شما ندارد، به صورت روزانه از تقویم اهدایی توسط شما استفاده می‌کند. پس از چند هفته استفاده از تقویم، فرد نام برند شما را به صورت ناخودآگاه به ذهن می‌سپارد. آنگاه کافیست که در مکانی نام برند و یا شعار تبلیغاتی شما به گوش رسد. واضح است که آن شخص به سرعت شما را شناخته و به شما اعتماد خواهد کرد. تقویم‌ها به دلیل کاربرد وسیع و استفاده روزانه از مناسب‌ترین ابزارها برای تقویت هویت برند شما هستند. علاوه بر این با درج اطلاعات تماس مانند شماره تلفن و آدرس می‌توانید همیشه در دسترس مخاطبان خود باشید.

چاپ تقویم‌ تبلیغاتی مقرون به صرفه است

روش‌های گوناگونی برای تبلیغات و افزایش آگاهی برند وجود دارد. بسیاری از کسب و کارها برای تبلیغات در تلویزیون و یا بیلبوردهای شهری هزینه‌های هنگفتی را صرف می‌کنند. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است آن تبلیغات را حتی به طور کامل مشاهده نکنند. اما چاپ تقویم‌های تبلیغاتی به هزینه بسیار کم‌تری نیاز داشته و هر روزه در مقابل دیدگان افراد خواهد بود. تقویم‌ها به دلیل کاربردی که دارند تا مدت بسیار طولانی و به صورت مکرر فعالیت برند شما را به مخاطبان نشان می‌دهند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها برای تبلیغات خود به طراحی و چاپ تقویم‌های گوناگون روی می‌آورند.

 

با انواع تقویم‌های تبلیغاتی آشنا شوید

حال که تصمیم به طراحی تقویم تبلیغاتی برای سازمان خود را دارید، باید چه قدم‌هایی را طی کنید؟ برای طراحی و چاپ تقویم پیش از انجام هر کاری به چه چیزی نیاز خواهید داشت؟ اولین و مهم‌ترین قدم در طراحی تقویم، انتخاب نوع تقویم است. تقویم‌ها را می‌توان به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرد که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند. اگر قصد دارید از تقویم به عنوان کالایی تبلیغاتی استفاده کنید، باید آن را به گونه‌ای طراحی کنید که پاسخگوی تمام نیازهای شما و مشتریانتان باشد. به همین دلیل پیش از هر چیز باید با رایج‌ترین انواع تقویم‌ها آشنا باشید. تقویم‌ها را می‌توان به سه دسته رومیزی، جیبی و دیواری تقسیم کرد. در ادامه به بررسی کاربرد و اهمیت هر یک از این سه نوع خواهیم پرداخت.

تقویم رومیزی

یکی از رایج‌ترین انواع تقویم‌ها، تقویم‌های رومیزی هستند. این نوع از تقویم‌ها را تقریبا می‌توانید روی میز کار هر شخصی در خانه‌ها و ادارات مشاهده کنید. تقویم‌های رومیزی به دلیل اندازه مناسب و ظرافت خود طرفداران زیادی دارند. این تقویم‌ها گاهی با ست‌های اداری همراه شده و زیبایی میز کار مدیران را افزایش می‌دهند. کسب و کارهایی که قصد ارائه هدایایی مناسب و کاربردی به سازمان‌ها و شرکت‌های همکار را دارند نیز می‌توانند از ست‌های رومیزی به همراه این نوع تقویم استفاده کنند. ممکن است با استفاده از تقویم رومیزی فضای کافی برای طراحی تبلیغات شرکت خود را در اختیار نداشته باشید؛ اما با توجه به کاربرد وسیع این تقویم‌ها، اشاره کوچکی به برند و لوگو نیز برای بازاریابی کاملا کافی خواهد بود.

معمولا برای طراحی تقویم‌های رومیزی یک طرف از هر صفحه را به چاپ تصاویر مربوط به سازمان اختصاص داده و از طرف دیگر برای چاپ محتویات اصلی تقویم و رویدادهای گوناگون استفاده می‌شود. برای رضایت بیش‌تر مخاطبان خود می‌توانید در ساخت تقویم رومیزی از کاغذی استفاده کنید که قابلیت یادداشت‌برداری نیز داشته باشد. با این روش شخص مقابل می‌تواند به راحتی رویدادهای مختلف را در تقویم علامت‌گذاری کند.

تقویم دیواری

از دیگر انواع تقویم‌ها، تقویم‌های دیواری هستند. این نوع تقویم را می‌توانید بیش‌تر در خانه‌ها مشاهده کنید. استفاده از تقویم دیواری به منظور اهداف تبلیغاتی، فضای بیش‌تری را برای چاپ محتوای دلخواه در اختیار شما قرار خواهد داد. تقویم‌های دیواری را می‌توانید به صورت تک صفحه و یا چندصفحه‌ای طراحی کنید. برای طراحی هر صفحه می‌توانید آن را به دو بخش تقسیم کرده و در یکی از بخش‌ها محتواهای تبلیغاتی مورد نظر خود را قرار دهید. تقویم‌های دیواری به صورت مقوایی و حصیری تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که تقویم‌های حصیری نسبت به تقویم‌های مقوایی از مقاومت و کیفیت بیش‌تری برخوردار هستند.

یکی از نکاتی که در انتخاب تقویم‌های دیواری باید به آن توجه داشته باشید، طراحی آن آست. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم از این دسته از تقویم‌ها معمولا در خانه‌ها و مکان‌های غیراداری استفاده می‌شود. به همین دلیل طراحی قوی و جذاب تقویم‌ دیواری نقش بسیاری در توجه اعضای خانواده به آن خواهد داشت.

تقویم جیبی

آخرین دسته از انواع تقویم‌هایی که می‌توانید به منظور اهداف تبلیغاتی از آن‌ها استفاده کنید، تقویم‌های جیبی هستند. بسیاری از شرکت‌های خدماتی از این نوع تقویم‌ها برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌کنند. چاپ تقویم‌های جیبی هزینه بسیار کم‌تری داشته و مورد استفاده بسیاری از افراد واقع می‌شود. این تقویم‌ها به دلیل ابعاد کوچک و راحتی در استفاده روزمره، طرفداران زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. البته بهتر است توجه داشته باشید که با طراحی تقویم‌های جیبی فضای زیادی برای چاپ تبلیغات در اختیار نخواهید داشت. اگر تصور می‌کنید که ذکر نام و شعار شرکت به همراه لوگو آن برای بازاریابی کافی است، استفاده از تقویم‌های جیبی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

برای طراحی تقویم تبلیغاتی حرفه‌ای این نکات را رعایت کنید

حال که نوع تقویم تبلیغاتی خود را انتخاب کرده‌اید، زمان طراحی صفحات آن فرامی‌رسد. توجه داشته باشید که طراحی تقویم می‌تواند مهم‌ترین و اساسی‌ترین مرحله برای چاپ تقویم‌های تبلیغاتی باشد. اگر تقویم شما از طراحی و دیزاین جذابی برخوردار باشد، می‌توانید مطمئن باشد که مخاطبان به صورت مداوم از آن استفاده خواهند کرد. طراحی و دیزاین تقویم‌های تبلیغاتی نکات بسیاری دارد که اگر به اندازه کافی به آن‌ها توجه کنید می‌توانید نتیجه‌ای مطلوب بگیرید. برای طراحی تقویم‌های تبلیغاتی باید مطمئن شوید که برند و نام سازمان شما از اولین الی آخرین صفحه به صورت کاملا واضح به چشم می‌خورد. بهتر است سعی کنید از لوگو، تم رنگی برند و همچنین شعار سازمان خود در تمام صفحات تقویم استفاده کنید. اما توجه به این نکات تنها جزوی از قدم‌های ابتدایی شما خواهند بود. بهتر است برای طراحی تقویمی حرفه‌ای و جذاب به نکات زیر توجه کافی داشته باشید.

از فضایی که در اختیار دارید به درستی استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طراحی تقویم تبلیغاتی حرفه‌ای به آن توجه داشته باشید، استفاده مناسب از فضاهای سفیدی است که در اختیار دارید. بهتر است در ابتدا تمام المان‌ها و عناصری که باید از آن‌ها در طراحی خود استفاده کنید را به خاطر آورده و پس از آن، بهترین مکان و چینش را برای جایگذاری این المان‌ها در نظر بگیرید. سعی کنید از شلوغ شدن صفحات تقویم و بی‌نظمی دوری کرده و نظم و الگوی مشخصی را برای تمام صفحات در نظر داشته باشد. در همه حال سعی کنید کاربرد تقویم را فراموش نکرده و فضای مناسب و کافی برای یادداشت کردن رویدادهای روزانه و روزهای تقویم در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که اگر مخاطب نتواند از تقویم به راحتی استفاده کند، تبلیغات شما نیز فایده‌ای نخواهند داشت.

از تصاویر مرتبط و باکیفیت بهره ببرید

از دیگر نکات طراحی تقویم تبلیغاتی، استفاده از تصاویر مرتبط و البته باکیفیت است. برای انتخاب تصاویر تقویم راه‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید از تصاویر محیط شرکت، محصولات و حتی فرایند تولید محصولات در تقویم تبلیغاتی خود استفاده کنید. برخی از کسب و کارها نیز استفاده از تصاویر مرتبط با مکان‌های دیدنی یا طبیعت را ترجیح می‌دهند. انتخاب تصویر به طور کامل به نوع فعالیت و اهداف و سلیقه شما بستگی خواهد داشت. در هر صورت تلاش کنید از باکیفیت‌ترین تصاویر موجود در تقویم خود استفاده کنید تا نظر مخاطب نیز به کیفیت کار و فعالیت شما جلب شود.

استفاده از تم رنگی و لوگو برند خود را فراموش نکنید

یکی از ضروری‌ترین عناصری که باید در طراحی تقویم تبلیغاتی سازمان خود به آن توجه کنید، تم رنگی و لوگو است. بهتر است پیش از شروع به کار رنگ‌های مورد استفاده خود را مشخص کرده و در تمام صفحات تقویم از آن رنگ‌ها استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های مرتبط با برند یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. اگر از تم رنگی‌ استفاده کنید که یادآورد برند شما باشد، می‌توانید از تاثیر تبلیغات و معرفی برند خود به مخاطب اطمینان کامل داشته باشید. علاوه بر این بهتر است هیچ‌گاه استفاده از لوگو سازمان خود را فراموش نکنید. لوگو شما مهم‌ترین چیزی خواهد بود که مخاطبان را به یاد شرکت شما خواهد انداخت. سعی کنید از لوگو خود در تمام صفحات تقویم استفاده کنید.

تاریخ‌های مهم را هایلایت کنید

آخرین نکته‌ای که در این بخش به آن اشاره خواهیم داشت، مشخص کردن رویدادها و تاریخ‌های مهم در تقویم است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم باید همواره کاربرد تقویم خود را در نظر داشته باشید. مشخص کردن تاریخ‌های مهم نیز یکی از اصولی‌ترین کارهایی است که باید برای کاربردی بودن تقویم خود انجام دهید. اما می‌توانید با هایلایت کردن تاریخ‌های مرتبط با برند خود با یک تیر دو نشان بزنید. به طور مثال اگر کسب و کار شما در زمینه آموزش و تحصیل فعالیت می‌کند، می‌توانید تاریخ‌های مربوط به رویدادهای تحصیلی مانند شروع و پایان ترم را در تقویم خود مشخص کنید. با این روش پیوند مخاطب با فعالیت‌های شرکت شما نیز قوی‌تر خواهد شد.