مهم ترین اصول طراحی کاتالوگ

مهم ترین اصول طراحی کاتالوگ

کاتالوگ یکی از قدرتمندترین ابزار بازاریابی در دنیای امروز است. هر کسب و کاری برای شروع فعالیت خود باید نخست خود را به مخاطبانش معرفی نماید و زمینه فعالیت شرکت و کسب و کارش را به مخاطبش بشناساند. در واقع با این عمل می‌تواند نوعی حس اعتماد و اطمینان را به مشتریان خود انتقال دهد. لازم به ذکر است، کاتالوگ با بروشور متفاوت است.

در واقع کاتالوگ یک کتابچه برای راهنمایی و معرفی کلیه محصولات و خدمات شرکت شما می‌باشد و سبب معرفی بهتر و دقیق تر کسب و کار شما است. بنابراین برای طراحی کاتالوگ خود باید اصول و قواعدی را رعایت نمایید، تا بتوانید کاتالوگی زیبا و منحصر به فرد داشته باشید. طراحی چشم‌نواز، چیدمان‌های هوشمند، تصاویر جذاب و سازمانی از مهم‌ترین اصول طراحی کاتالوگ هستند. در ادامه مهم ترین مواردی را که باید در طراحی کاتالوگ در نظر بگیرید را بیان نموده‌ایم.


شناسایی مخاطبان خود

جالب است بدانید، عملکرد کاتالوگ با افزایش فروش محصولات کسب و کار، ارتباط مستقیم دارد. در واقع مطابق با نیاز مشتری‌های خود، نسبت به طراحی کاتالوگ اقدام نمایید. توجه نمایید، برای مخاطبان جوان خود، باید طراحی‌های مدرن و جوان پسندانه داشته باشید، همچنین عکس‌هایی جذاب و محصولات ارائه شده دارای تنوع زیادی باشد. برای مخاطبان میانسال خود سبک کلاسیک بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرد. اگر مخاطبان هدف شما شامل هر دو گروه است، باید مطالب و تصاویر کاتالوگ کسب و کار خود را به گونه‌ای طراحی نمایید که بر روی هر دو گروه تاثیر بگذارد.

اندازه و قالب کاتالوگ

دومین اصل طراحی کاتالوگ مربوط به طراحی و گرافیک آن است. جلد کاتالوگ اولین بخشی از طراحی کاتالوگ است که مشتریان شما آن را می‌بینند. بنابراین باید برای طراحی جلد کاتالوگ خود حساسیت بیشتری داشته باشید تا مخاطب خود را جذب نمایید. از آن جایی که طراحی کاتالوگ هزینه‌های زیادی را در بردارد، صاحبان کسب و کار تلاش می‌نمایند تا تعداد صفحات کاتالوگ کمتر باشد. عکس‌هایی که می‌خواهند در آن چاپ شود را در کوچکترین سایز به چاپ می‌رسانند. در واقع این یک اشتباه بزرگ است، با اینکه دارای یک کاتالوگ هستید، اما کاتالوگ شما هیچ جذابیتی ندارد. بنابراین شما باید در کاتالوگ کسب و کار خود را به گونه‌ای طراحی نمایید تا همان جلد کاتالوگ افراد را مجذوب نماید، تا شروع به مطالعه آن نمایند.

در کاتالوگ از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید

تصاویر محصولات و خدمات شما، محور اصلی فروشگاه شما هستند. به خاطر بسپارید، از محصولات و خدمات با ارزش کسب و کار خود، عکس‌های با کیفیت تهیه کنید. عکس‌هایی که دارای کیفیت بالایی هستند، سبب می‌شوند، محصولات شما جذاب‌تر دیده شوند و فروش کسب و کار شما را افزایش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید، تمام تصاویر با نور مناسب گرفته شده‌اند و عکس‌ها از وضوح کافی برای چاپ برخوردار هستند. برای همه تصاویر ۳۰۰ dpi یا بالاتر را در نظر بگیرید. عکس‌های محصولات خود را در سایز مناسب چاپ نمایید. سعی کنید که در آن عکس تمام اجزای محصول به خوبی دیده شود تا مشتری با خیال آسوده از شرکت شما خرید انجام دهند. همچنین با این کار می‌توانید اعتماد مشتری خود را بدست آورید.

در کاتالوگ خود متن هایی جذاب، کوتاه بنویسید

برای هر عکسی که در کاتالوگ قرار می‌دهید متنی کوتاه مختصر و مفید بنویسید. با نوشتن متن، شما به مخاطب کمک می‌نمایید تا علاوه بر مشاهده عکس با برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن نیز آشنا شود و تصمیم آگاهانه‌تری نسبت به خرید محصول بگیرد.

بنابراین امروزه تمامی کسب و کارها برای شروع فعالیت تجاری خود و موفقیت در کسب و کار خود نیازمند طراحی کاتالوگ حرفه‌ای می‌باشند. همان‌طور که بیان شد، کاتالوگ یکی از ابزارهای بازاریابی است که تاثیر بسزایی بر مخاطبان دارد. از تاثیر کاتولوگ در افزایش فروش خود غافل نشوید، اما فراموش نکنید، کاتالوگ طراحی شده شما باید دارای اصول و قواعد گفته شده باشد و جذابیت بالایی برای مخاطب به وجود بیاورد تا مخاطب اشتیاق برای خواندن آن داشته باشد.

به شما صاحبان کسب و کار توصیه می‌نماییم، در فضاهای مجازی از جمله پینترست و ... و همچنین وبسایت‌های معتبر نمونه‌های کاتالوگ‌ها را مشاهده نمایید و با الهام گرفتن از آن‌ها، با یک تیم حرفه‌ای طراحی کاتالوگ، مشورت نمایید و ایده‌های خود را بیان کنید، تا کاتالوگ عالی و منحصر به فرد داشته باشید.