نکاتی که در طراحی لوگو باید در نظر بگیرید

نکاتی که در طراحی لوگو باید در نظر بگیرید

طراحی لوگوی نایک با آن تیک معروف و یا مک دونالد با آن طاق طلایی و اپل با سیبی گاز خورده در یک چیز با هم مشترک هستند و آن این است که هر سه از معروفیتی در سطح جهان برخوردار هستند. درتمام جهان کسی را نخواهید یافت که لوگوی این برندها را نشناسد. هرجا که این لوگوها دیده شوند مسلما انتظارات مخاطبان به خصوصی تامین شده است، مخاطبانی که همواره به دنبال کیفیت نایک، طعم مک دونالد و یا تکنولوژی اپل هستند. این لوگوها نقش سخنگویان این برندها را برعهده دارند و کیفیت محصول را ضمانت می‌کنند.


طبیعی است که هر تجارتی در آرزوی چنین موفقیتی باشد. اما همه برندها برای رشد تجارت خود به طراحی لوگو نمی‌اندیشند و در حال رسیدگی به کارهای "مهم‌تری" از قبیل توسعه محصول، ارسال سفارشات، طراحی بسته‌بندی و یا راه‌اندازی وب‌سایت هستند. درست است که این‌ها بخش مهمی از تجارت شما هستند اما هرگز اهمیت طراحی لوگو را دست کم نگیرید.

لوگو یکی از تاثیرگذارترین و اصلی‌ترین عناصری است که مجموعه تجاری شما را کامل می‌کند. شاید تاثیرات طراحی لوگو در نگاه نخست برای شما آشکار نباشد اما طراحی لوگو بدون کمترین زحمتی توجه مخاطب را به خود جذب می‌نماید و بر ذهنیت او از تجارت شما تاثیر می‌گذارد. در ادامه به تاثیرات شگرف لوگو در برندسازی اشاره خواهیم کرد.

از همان ابتدای طراحی لوگو به دید خود وسعت بدهید

شما با یک طراحی لوگو سنجنده که در ذهن مخاطب حک می‌شوید، با دو سرنوشت حساس روبرو خواهید بود: موفقیت یا شکست. یک لوگوی پر انرژی ذهن و قلب مخاطب را به دست می‌آورد و او هرگز قادر به فراموش کردن آن تصویر نخواهد بود. حتی اگر هرگز نیازی هم به تجارت وابسته به آن لوگو پیدا نکند آن تصویر را به ذهن می‌سپارد. از طرف دیگر یک طراحی ناکارآمد تصویر بدی از برند را در ذهن مخاطب حک خواهد کرد و او هرگز به تجارت شما اعتماد نخواهد کرد. در دنیای امروز برگ برنده در دستان لوگویی است که با مخاطب ارتباط عاطفی عمیقی برقرار کند. برقراری این ارتباط نیازمند شناخت درست و کاملی از جامعه هدف است. در چنین حالتی با درنظر گرفتن نیازها و علایق مخاطب می‌توانید نظر او را جلب کنید.

از اهمیت تایپوگرافی و تکنیک به کار رفته در چاپ لوگو غافل نشوید

تایپوگرافی می‌تواند تبدیل به نقطه قوت یک تجارت شود و یا عاملی در سقوط آن باشد. فونت‌ها خصوصیات مشخصی دارند و دارای هویت هستند. فونت به مخاطب این پیغام را می‌دهد که با چه نوع تجارتی سر و کار دارد. آیا این برند یک برند شاد و منعطف است یا یک برند خشک و جدی. لوگوها نشان‌دهنده رسالت تجارت‌ها هستند. قبل از انتخاب قطعی یک فونت برای لوگوی خود حداقل ۱۰ تا ۲۰ فونت مختلف را در طراحی لوگو امتحان کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. اندازه حروف را تغییر دهید، با ایجاد فاصله بهترین حالت ممکن را برای لوگوی خود بیابید. شما حتی می‌توانید از فونت‌های متداول هم فراتر بروید و فونت مورد نظر خود را طراحی کنید.

رنگ ها حرفایی برای گفتن دارند

رنگ ها به دنیای اطراف ما جانی دوباره می‌بخشند و به شناخت ما به اطراف کمک می‌کنند. رنگ‌ها احساسات متفاوتی را در ما برمی‌انگیزند و خاطرات و حتی طعم‌هایی را در ذهن ما زنده می‌کنند. انتخاب رنگ معرف شخصیت صاحب برند، نوع تجارت او و حتی معرف مخاطبان آن برند نیز هست. نکته‌ای که در به کارگیری رنگ‌ها باید در نظر داشته باشید این است که نیازی به استفاده از تعداد زیادی رنگ نیست، شما با استفاده از ترکیب مناسب دو یا سه رنگ می‌توانید زیباترین جاذبه بصری را ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید که انتخاب رنگ مرحله حساسی در طراحی لوگو است. شما با دانشی ابتدایی درباره رنگ‌ها می‌توانید به تجارت خود رنگ و بویی دوباره ببخشید و بر محبوبیت برند خود بیافزایید.

در طراحی لوگو از استفاده بیش از حد افکت های تصویری اجتناب کنید

با استفاده از قابلیت‌هایی که در دنیای فتوشاپ در اختیار ویراستار قرار می‌گیرد محدودیتی در استفاده از افکت‌های متفاوت وجود نخواهد داشت. اما باید مراقب باشید و وسوسه نشوید شما نیازی به استفاده از افکت‌های بیش از حد ندارید و هرچه طراحی لوگو ساده‌تر باشد در نهایت شما لوگوی شکیل‌تری خواهید داشت. اگر در طراحی لوگو از یک یا چند افکت استفاده می‌کنید به خاطر داشته باشید که این افکت‌ها نباید جزو اصلی لوگوی شما باشند.

از زوایای مختلف به طراحی لوگو نگاه کنید

شاید هنگامی که لوگو را مقابل صورتتان گرفته‌اید و یا زمانی که آن را روی یک زمینه سفید قرار داده‌اید ظاهر مناسبی داشته باشد و مطابق با انتظارات شما طراحی شده باشد اما شما باید به خاطر داشته باشید که لوگوی شما قرار است سفر خود را در دنیای تجارت آغاز کند و ممکن است در مکان‌های متفاوت و با زاویه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد. لوگوی شما باید از تمام زوایا قابل رویت و قابل تشخیص باشد.

طراحی لوگو، سرنوشت یک تجارت را به کلی تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که لوگو درست مانند کارت ملی و یا کارت جهانی برند شما عمل خواهد کرد. این لوگو تجارت شماست که به عنوان اولین نماینده از سوی تجارت شما با مشتریان و مخاطبان روبرو می‌شود و باید اهداف و ارزهای تجارت شما را به درستی به تصویر بکشد. لوگو در عین سادگی می‌تواند تصویر برند شما باشد و باید با هویت مخاطبان شما هم‌خوانی داشته باشد.

شما باید سطح فرهنگی، گروه سنی و انتظارات مخاطب خود را در طراحی لوگو در نظر بگیرید. طراحی لوگو می تواند حساس‌ترین قسمت تجارات شما باشد و تعریفی از تجارت شما در ذهن مخاطبان خلق کند که تا سال‎های سال ماندگار باشد. شما با یک طراحی حساب شده و شکیل آینده تجارت خود را تضمین خواهید کرد و شاید روزی در کنار مطرح‌ترین برندهای جهان قرار بگیرید.