نکات ایمنی در عکاسی صنعتی

نکات ایمنی در عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی مانند عکاسی مد و لباس زیبا و پر از زرق و برق یا مانند عکاسی خیابانی صادقانه و بی‌پرده نیست. اما به همان اندازه مهم، چالشی و جذاب است.

در واقع مفهوم عکاسی صنعتی عکس گرفتن از تجهیزات، محصولات، ماشین‌آلات و گاهی اوقات کارگران و مقامات یک شرکت است. با این حال، در اکثر مواقع موضوعات اصلی در عکاسی صنعتی، ماشین‌آلات یا تجهیزات بزرگی مانند ترانسفورماتورها، کارخانه‌های ترمینال بنزین یا سدهای آب هستند.


یکی از دلایلی که شرکت‌ها یک عکاس صنعتی را استخدام می‌کنند، لزوم داشتن یک وب‌سایت خوب است که از طریق آن محصولات و خدمات خود را به طور موثر نشان داده و به مردم معرفی کنند. مطمئنا شرکت‌ها می‌توانند برای تبلیغات از بروشورها و پوسترهای مختلف استفاده کنند، اما امروزه حضور قوی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به امری ضروری برای کسب و کارهای مختلف تبدیل شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عکاس‌های صنعتی وظیفه دارند تا با گرفتن عکس از محصولات، ماشین‌آلات یا تجهیزاتی که به پیشبرد یک کسب و کار کمک می‌کنند، وبسایت‌های شرکت‌ها را رونق بخشیده و باعث افزایش بازدیدکنندگان این سایت‌ها شوند. 

مثال‌هایی از عکاسی صنعتی

بیشتر عکس‌های گرفته شده توسط عکاسان صنعتی بر تجهیزات داخلی و خارجی بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی تمرکز دارند. در اکثر این موارد، موضوع اصلی تنها تجهیزات و ماشین‌آلات هستند. البته مواردی نیز وجود دارند که در تصاویر پرسنل شرکت‌ها نیز حضور دارند.

برخی از موضوعات عمومی و رایج در زمینه عکاسی صنعتی عبارتند از:

  • کارگران جوشکاری در محل کار
  • کارخانه‌های فرآوری
  • کارگران در یک کارخانه کشتی‌سازی
  • کارخانه ترمینال بنزین
  • راکتورهای هسته‌ای
  • تسهیلات تصفیه آب
  • سدها
  • تراکتورها
  • اپراتورهای پرس فلزی در محل کار
  • خطوط مونتاژ کارخانه‌ها

برخی از عکاسان صنعتی به عکس‌های از فاصله نزدیک (کلوزآپ) علاقه دارند. یک مثال خوب در این مورد می‌تواند عکاسی از فاصله نزدیک از یک پیچ گوشتی در حال بستن یک پیچ باشد. همچنین عکاسی از حرکت چرخ‌دنده‌های داخل یک دستگاه نیز مثال دیگری است.

گشت زدن در داخل کارخانه‌های مختلف می‌تواند عکاسان را در معرض موقعیت‌های جالبی قرار دهد که ممکن است برای عکاسی صنعتی مناسب باشند. برای مثال هنگامی که شما طرز ساخت تشک‌های تخت‌خواب را مشاهده می‌کنید ممکن است ایده‌های جدیدی برای عکاسی پیدا کنید. شما به داخل یک اتاق بزرگ می‌روید که در آن یک ماشین بسیار بزرگ که تمام فضای اتاق را گرفته است، وجود دارد.

این دستگاه تشک‌ها را یکی پس از دیگری مونتاژ می‌کند. یک عکاس صنعتی حرفه‌ای که می‌داند چگونه باید این فرآیند را ثبت کند، با عکاسی از ماده‌هایی که ظاهر ژله‌ای داشته و در ساخت تشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، شروع می‌کند تا زمانی که دستگاه محصول نهایی را ارائه می‌دهد. البته عکاسان باید مجوز مدیریت شرکت مربوطه را برای عکاسی داشته باشند، اما به هر حال عکاسان ممکن اس در معرض مواد شیمیایی و خطرناک قرار بگیرند که برای سلامتی آن‌ها مضر باشد.

دلیل چالشی بودن عکاسی صنعتی نیز همین خطراتی است که ممکن است عکاسان با آن‌ها مواجه شوند. برای عکاسان مهم است که هنگام عکس‌برداری از یک پروژه صنعتی، تمام اقدامات حفاظتی و احتیاطی لازم را انجام دهند.

چگونه ایمن بمانیم؟

یکی از بهترین اقدامات ایمنی برای عکاسان صنعتی، داشتن تجهیزات عکاسی مناسب است. مهم‌ترین تجهیزات مربوط به عکاسی صنعتی لنزهای دوربین هستند. اگر هدف این باشد که یک صحنه به درست‌ترین شکل ممکن ثبت شود، عکاس باید چندین لنز مختلف با خود همراه داشته باشد. این کار به عکاس کمک می‌کند تا وسعت منطقه مورد نظر را متناسب با اندازه سوژه خود تنظیم کند.

علاوه بر آن، با لنزهای زوم با کیفیت بالا، رعایت نکات ایمنی کار آسان‌تری خواهد بود چرا که نیاز به نزدیک شدن بیش از حد به مواد شمیایی و ماشین‌آلات صنعتی از بین می‌رود.

عامل دیگری که برای ایمنی در عکاسی صنعتی باید در نظر گرفته شود، منطقه عکاسی و موضوع آن است. عکاس باید قبل از اقدام به عکاسی، منطقه مورد نظر را به خوبی بشناسد و بداند کجا می‌تواند برود و کجا نمی‌تواند. برخی از نکاتی که در این زمینه باید به آن‌ها توجه شود عبارتند از:

  • از چه نوع لباس محافظی باید استفاده شود؟ برای مثال اگر هدف، عکاسی از یک کارخانه ترمینال گاز باشد، به چه نوع ماسکی نیاز خواهید داشت؟
  • مهم نیست سوژه یا مکان عکاسی شما چیست یا کجاست؟ شما همواره باید بهترین لباس را برای این کار انتخاب کنید و از قبل در مورد آن فکر کنید.
  • برای سایت‌های ساختمانی، کارخانه‌های مختلف و ... از جلیقه ایمنی، کلاه ایمنی، عینک محافظ چشم، دستکش و چکمه مخصوص استفاده کنید.
  • هرچه لباس شما قابل رویت‌تر باشد بهتر است. باید سعی کنید تا از لباس‌های با رنگ‌های روشن استفاده کنید.
  • جنس لباس نیز مهم است. سعی کنید از لباس‌های مقاوم در برابر آب، آتش، گاز و مواد شیمیایی خطرناک استفاده کنید.