نکات و تکنیک‌های عکاسی صنعتی

نکات و تکنیک‌های عکاسی صنعتی

امروزه با وجود علاقمند شدن افراد به رشته عکاسی، عکاسی صنعتی می‌تواند یک عکاسی چالش برانگیزی باشد، زیرا معمولاً این نوع از عکاسی شامل عکس گرفتن از اشیاء بزرگ است که قاب‌بندی آن کار دشواری است. عکاسی صنعتی معمولا، عکاسی از محصولات، تجهیزات، ماشین آلات، کارگران و مقامات شرکت است.

عکس‌های صنعتی باید به گونه‌ای گرفته شوند که توجه ببیندگان را به خود جلب نمایند. بنابراین جالب و جذاب بودن نقش بسیار مهمی را در عکاسی صنعتی ایفا می‌کند. ما در این مطلب، برخی از مهم‌ترین نکات و تکنیک‌های عکاسی صنعتی را بیان نموده‌ایم.


 

تکنیک‌های عکاسی صنعتی

۱-قرار گرفتن در معرض نور مناسب

واضح و بدیهی است که برای عکاسی در هر زمینه‌ای نور مناسب یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید عکاسان به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. هر چه سوژه عکاسی صنعتی شما در معرض نور مناسب قرار گیرد، کیفیت عکاسی شما بیشتر خواهد شد. همچنین شایان ذکر است، اگر بتوانید از نور طبیعی در عکاسی‌های خود استفاده نمایید زیبایی عکس چندین برابر خواهد شد.

بنابراین لازم است، بتوانید میزان نور محیط را اندازه‌گیری نمایید. به راحتی با چندین بار تکرار کردن می‌توانید تجربه لازم را در این مورد بدست آورید.

۲-بازدید از منطقه عکاسی قبل شروع عکاسی صنعتی

بهتر است قبل از شروع به عکاسی صنعتی به آن محیط بروید و با موضوع عکاسی و اطراف آن آشنا شوید. اگر می‌خواهید از ماشین آلات صنعتی عکاسی نمایید، به یاد داشته باشید قبل از شروع عکاسی حتما بخواهید آن‌ها را تمیز نمایند تا هیچ‌گونه روغن و گریس بر روی بدنه آن وجود نداشته باشد. همچنین لازم است در صورت نیاز درخواست کنید رنگ‌آمیزی و تنطیمات مورد نیاز دیگر قبل از شروع تاریخ عکاسی انجام شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در عکاسی صنعتی به آن توجه نمایید، این است که قبل از عکاسی صنعتی اصلی، با استفاده از دیجیتال به صورت پیش فرض شروع به عکاسی نمایید تا بهترین نوردهی و حالت عکاسی را بیابید. همچنین این عمل به شما کمک می‌کند تا دامنه تهیه شی و یا منطقه مورد نیاز خود را بهتر بشناسید.

در واقع تمامی آن‌چه را که نیاز دارید از جمله لباس کار، وسایل ایمنی، تجهیزات صنعتی و ... را قبل از تاریخ عکاسی تهیه و در روز انجام عکاسی دیجیتال نیز آماده نمایید، زیرا بدین صورت می‌توانید ایده‌های جذاب‌تری را به تصویر بکشید.

۳-فراهم نمودن تمامی تجهیزات مورد نیاز

یکی از مهم‌ترین تجهیزات در شاخه عکاسی صنعتی، داشتن سه پایه است. همچنین توجه داشته باشید، اگر سه پایه ندارید، حتما اطمینان حاصل نمایید که دوربین را بر روی یک سطح صاف و بدون لرزش قرار دهید. این نکته در عکاسی صنعتی بسیار حائز اهمیت است، زیرا بسیاری از ماشین‌ها دارای خطوط خیلی مستقیم هستند که حتی اگر دوربین کمی کج باشد، می‌تواند عکس را خراب کند. بنابراین حتما دوربین خود را بر روی سه پایه و یا یک سطح صاف بدون لرزش قرار دهید تا بتوانید عکس‌های جذاب و هیجان‌انگیزی را بگیرید.

۴-گرفتن عکس

به راحتی می‌توانید با استفاده از کنترل سرعت شاتر آهسته و حرکت گرفتن عکس، یک عکس هنری را ثبت کنید. اگر در اطراف سوژه عکاسی، سایه وجود دارد، می‌توانید از بازتاب دهنده‌ها استفاده نمایید تا به نتیجه مطلوب از عکاسی خود برسید. همان‌طور که در بالا بیان شد، وجود سه پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین کاملاً ضروری است.

 ۵-روشنایی و کنتراست

همه‌ی ما می‌دانیم که مناطق صنعتی، معمولاً دارای تعدادی منبع نوری هستند که می‌تواند عکاسی را دشوار کنند. برخی از ماشین‌آلات صنعتی نور را منعکس می‌کنند. همچنین استفاده از نورهای مصنوعی برای عکاسی صنعتی یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. بنابراین برای عکاسی صنعتی توصیه می‌کنیم در روز و با استفاده از نور طبیعی شروع به عکاسی نمایید.

اگر می‌خواهید عکاسی را بیرون از ساختمان انجام دهید، بهتر است از روشنایی موجود در کارخانه استفاده نمایید.

بنابراین قبل از شروع به عکاسی صنعتی تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید. تمامی تجهیزات مورد نیاز خود را قبل از روز عکاسی آماده نمایید. همان‌طور که بیان نمودیم حالت پیش فرض عکاسی را انجام دهید تا کمبودهای کار خود را بتوانید در روز عکاسی رفع نمایید. با رعایت نکات بیان شده در این مقاله به راحتی می‌توانید جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین عکس‌های صنعتی را تهیه نمایید.