چگونه یک جعبه شیرینی بسازیم؟

چگونه یک جعبه شیرینی بسازیم؟

شیرینی دارای تنوع  بالایی است. از شیرینی تر و خشک تا انواع کیک وجود دارد و بر اساس خرید مشتری، بسته بندی مختلفی دارد. به طور کلی از جعبه و ظروف پلاستیکی استفاده می شود. استفاده  از پاکت کرافت مورد توجه بسیاری از قنادی ها قرار گرفته است یکی از عوامل تاثیرگذار در جذب مشتری و همچنین فروش بیشتر محصولات طراحی جعبه شیرینی شیک و جذاب است.


در گذشته معمولا برای  حمل  ونگهداری شیرینی از ظروف پلاستیکی استفاده میکردند. و با کشیدن سلفون  بر روی آن،  به مشتری تحویل می دادند.  با این حساب در این نوع بسته بندی هر اتفاقی برای  شیرینی پیش می آمد.

همانطور که میدانید شیرینی دارای تنوع  بالایی است. از شیرینی تر و خشک تا انواع کیک وجود دارد و بر اساس خرید مشتری بسته بندی مختلفی دارد. به طور کلی از جعبه و ظروف پلاستیکی استفاده میشود. در این مقاله قصد داریم به موضوع جعبه شیرینی بپردازیم در ادامه با ما همراه باشید.

ساخت جعبه شیرینی

استفاده  از پاکت کرافت مورد توجه بسیاری از قنادی ها قرار گرفته است. دلیل اصلی آن ارزان بودن و مقاوم بودن است. استفاده از این پاکت به نوعی از رطوبت گرفتن آجیل، شیرینی و خشکبار جلوگیری میکند. همانطور که گفتیم در گذشته از ظروف پلاستیکی استفاده میشد اما در حال حاضر از جعبه مقوایی استفاده میشود. که هم حمل شیرینی راحت است و هم از آن محافظت میشود.

یکی از نکات مهم حین استفاده از جعبه های شیرینی داشتن نشان سیب سلامت است. که بدون  نشان سلامت میتواند به صورت جدی سلامت افراد را به خطر می اندازد.

در تولید جعبه شیرینی باید به این موارد توجه کنید. مقوای استفاده شده باید دارای استحکام در برابر وزن شیرینی باشد.  به همین دلیل جعبه استفاده شده در زیر شیرینی دارای گرماژ 750 گرم و درب آن 300 گرم است. درب جعبه شیرینی را با جنس های مختلف تولید میکنند. که با توجه به نظر مشتری قابل تغییر می باشد.  برای مثال توسی ایرانی، توسی هندی و... .

از روکش مقوا  نیز بعد از تولید مقوا، برای حفظ بهداشت محصول استفاده میشود. انواع روکش شامل: متالایز ساده، متالایز طرح دار ، سوپر است.


روکش های داخل جعبه متفاوت تر از روکش های بیرون است. که معمولا از پلی سوپر، پلی روزنامه، و متالایز صدفی استفاده می شود.

جعبه شیرینی

طراحی جعبه شیرینی

یکی از عوامل تاثیرگذار در جذب مشتری و همچنین فروش بیشتر محصولات طراحی جعبه شیرینی شیک و جذاب است. البته در کنار طراحی ویژگی های دیگری مانند بسته بندی، کیفیت جنس جعبه و نوع چاپ نیز باید در نظر گرفته شود. بسته بندی برای هر کالا جایگاه خاصی دارد. شیرینی جات نیز باید در بسته بندی جذاب و زیبا قرار گیرند تا مشتری در کنار اطمینان از بهداشت محصول شیرینی و کیک خود را به صورت شکیل خریداری کند.  جعبه در ابعاد مختلف وجود دارد مانند کاپ کیک، جعبه کوکی، جعبه شکلات و... .

ابعاد: جعبه شیرینی در سایز مختلف تولید میشوند:

جعبه نیم کیلویی: 15*20  و ارتفاع 7.2 سانتی متر

جعبه سه ربع کیلویی : ابعاد جعبه ۱۸ * ۲۳ با ارتفاع ۷.۲ سانتی متر

جعبه یک کیلویی : ابعاد جعبه ۲۳ *۲۳  با ارتفاع ۷.۵ سانتی متر و  ۲۲ * ۲۷ با ارتفاع ۷.۲

جعبه یک کیلو و نیم : ابعاد ۳۳.۲ * ۲۳ در ارتفاع  ۷.۷ سانتی متر

جعبه دو کیلویی : ابعاد  ۲۶.۵ * ۳۶.۵ با ارتفاع ۷.۷ سانتی متر

جعبه طراحی و تولید شده  باید دارای  استاندارد بهداشتی از وزارت بهداشت باشد. چرا که کیک و شیرینی که در جعبه قرار میگیرد با سلامت مصرف کننده در ارتباط است.  امکان چاپ جعبه تا 4 رنگ وجود دارد. و زیره جعبه از روکش متالایز ساده و تک رنگ استفاده میشود.

وزن جعبه بسیار مهم است،متاسفانه بعضی از واحد ها جعبه هایی با وزن بالا تولید میکنند که باعث میشود مصرف کننده حین خرید شیرینی و یا کیک از نظر مالی  ضرر کند.

انواع چاپ شامل چاپ اختصاصی، چاپ زیره، و رویه شیرینی است. این مدل ها دارای شرایط خاص هستند .

همانطور که می دانید شیرینی جات از جمله مواد خوراکی پرطرفدار هستند که  همه سال در مناسبت های مختلف مشتریان زیاد دارد. بنابراین برای رضایت مشتری و حفظ کیفیت باید جعبه شیرینی دارای زیبایی و کیفیت منحصر به فرد باشد. اما به دلیل تقاضای مشتری برای خرید شیرینی در ابعاد مختلف وجود دارد بر این  اساس تولید جعبه شیرینی در ابعاد نیم کیلویی، یک کیلویی، یک و نیم کیلویی و دو کیلویی در شکل های مستطیلی  و مربعی در کارخانه ها  طراحی و تولید می شود.

 

 

اما برای چاپ به شکل افست و روکش سلفون، با ویژگی نقره و طلا کوب از یک تا چهار رنگ استفاده میشود. یکی از معمول ترین روش ها چاپ افست است که  دارای هزینه مناسبی می باشد.  هنگام تعیین قیمت مواردی مانند چاپ و تیغ زنی در نظر گرفته می شود. معمولا در کشور ما از مقوای پشت طوسی استفاده میشود. برای اطمینان از بهداشتی بودن این کارتن  کشیدن سلفون روی آن توصیه میشود.

نکات مهمی که در طراحی بسته بندی  شیرینی باید به آن توجه کرد شامل موارد زیر است:

  • طراحی زیبا و حرفه ای لوگو قنادی باعث شناساندن آن به مشتریان می گردد. و برا تبلیغات در درجه اول بسیار مهم می باشد.
  • سعی کنید از طرح های ساده در طراحی جعبه شیرینی استفاده کنید. چرا که چاپ انواع نوشته و طرح های شلوغ روی مشتری تاثیر منفی می گذارد.
  • استفاده از رنگ های خنثی و مناسب بسیار اهمیت دارد. البته بهتر است قبل از انتخاب رنگ از نظر روانشناسی بررسی شود.
  • اگر از جمله فروشندگانی هستید که بر روی فروش بیشتر تمرکز می کنید پس درج آدرس و شماره تماس قنادی روی جعبه بسیار اهمیت دارد.

اما اگر دنبال طراحی و چاپ جعبه بسته بندی فانتزی هستید استفاده از جعبه هارد باکس با طلاکوب های مخصوص است که به صورت چشمگیری توانسته توجه مشتریان را جلب کند.


تولید جعبه شیرینی فانتزی هم از لحاظ قیمت و ابعاد و تعداد تیراژ تفاوت دارد. در طراحی این نوع جعبه ها از روکش در رنگ های مختلف استفاده میشود. در کنار جعبه شما میتوانید برای تبلیغات از لیبل های فانتزی هم برای تبلیغات و بازاریابی محصولات بهره ببرید.

جعبه شیرینی

چاپ و بسته بندی :معمولا در چاپ و بسته بندی  از چسب های بر پایه نشاسته( گندم، برنج، ذرت و...) استفاده میشود.  دلیل استفاده از آن این است که نشاسته می تواند به وسیله میکروارگانیسم به یک ماده غذایی تبدیل شود. جالب است بدانید در بعضی از واحد های صنعتی به جای نشاسته از ضایعات ماکارونی استفاده میشود .که علاوه بر داشتن آلودگی اولیه غیر بهداشتی نیز هستند.  و ریسک آلودگی به ماده خوراکی را افزایش می دهند.

همانطور که می دانید استفاده از مواد ضد عفونی مناسب و مخصوص برای آلودگی کاغذ های بازیافتی الزامی است. ترکیباتی مانند آهک که به عنوان مواد ضد عفونی مورد استفاده قرار می گیرد بر روی قارچ ها تاثیر زیادی نداشته است.

مقواهای پشت طوسی نوع دیگری هستند که در چاپ و بسته بندی از آن ها استفاده میشود.  معمول ترین روش استفاده در بسته بندی دارو می باشد که از نوع بازیافتی است. اما به دلیل بازیافتی بودن این نوع مقوا  استفاده از آن در بسته بندی دارو از لحاظ قانونی ممنوع است. اما متاسفانه از این نوع مقوا ها در برخی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

جدی ترین و اصلی ترین دغدغه قنادی ها و تولید کنندگان شیرینی در وهله اول سالم رساندن محصول به دست مشتری است. دیوایدر، منقسم یا پارتیشن یک راه حل مناسب برای قنادی ها است. دیوایدر ها از خرد شدن و له شدن شیرینی و کاپ کیک جلوگیری میکند. و به راحتی میتوان شیرینی را به دست مشتری رساند.

در این مقاله در مورد طراحی جعبه شیرینی، چاپ و بسته بندی صحبت کردیم.