نکاتی برای طراحی لوگو

نکاتی برای طراحی لوگو

طراحی لوگو به یکی از ضروریات دنیای تجارت امروزی مبدل شده است. ماهیت سازمان شما از لوگویی که برای آن طراحی می‌کنید معرفی خواهد شد. همانطور که می‌دانید طراحی لوگو یکی از قدیمی‌ترین دستاوردهای بشر است. جالب است بدانید حتی انسان‌های نخستین نیز با حک کردن علامت‌هایی بر دیواره غارها و صخره‌ها، تفکرات خویش را به گونه‌ای مصور ثبت می‌کردند. 

امروزه لوگو یا آرم بیشتر به یک جذابیت تجاری تبدیل شده است. شرکت‌های تولیدکننده محصولات گوناگون می‌توانند تنها با یک لوگو برند خود را جهانی کنند. در صورتی که لوگویی که برای آن‌ها طراحی می‌شود دارای مشخصه‌‎های اصولی طراحی لوگو باشد. در این نوشتار سعی داریم تا اهمیت در اختیار داشتن لوگو یا آرم را توضیح دهیم و در کنار شما تا خلق برند جدیدتان بمانیم. با ما همراه باشید.


اگر می‌خواهید برای سازمان خود یا محصولاتی که تولید می‌کنید لوگو یا آرم طراحی نمایید می‌بایست نکاتی را در این زمینه بدانید. دانستن این نکات موجب افزایش کارایی و هدفمند شدن لوگوی سازمان یا برند شما خواهد شد.

۱. ساخت نماد در طراحی لوگو:

گاهی اوقات لازم است در طراحی لوگو اختصاصی برای برند شما، از علائمی استفاده شود که لوگو و آرم طراحی شده را تبدیل به یک نماد تجاری کند. استفاده از حروف، اشکال مختلف یا خطوط ساده در طراحی نماد تجاری توصیه می‌شوند. ولی شاید بهتر باشد از ترکیب حروف و خطوط استفاده کرد.

طراحان پارسه با در نظر گرفتن نوع محصولاتی که تولید می‌کنید و از آن مهم‌تر، جایگاه برند شما، مشاوره‌های تخصصی در این زمینه را ارائه خواهد کرد. مطمئناً استفاده از نمادهای تجاری، بجای توضیحات طولانی می‌تواند بسیار موثرتر باشد. به صورت کلی نمادها در طراحی لوگو به صورت نمادهای تجاری، نمادهای سازمانی و نمادهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، وابسته به اینکه سازمان شما چه اهدافی را دنبال می‌کند، می‌توان نمادی اختصاصی و منحصر به فرد طراحی کرد.

۲. اندازه و ساختار:

در طراحی لوگو و آرم عوامل، بسیاری تاثیرگذار هستند. نکته اساسی این است که لوگویی که طراحی می‌شود، دقیقاً معرف محصولات یا سازمان شما باشد. بنابراین باید دقت داشته باشید که ساختار لوگوی شما در عین سادگی می‌بایست صدای سازمان شما باشد. حرفی که می‌خواهید به مخاطبان خود انتقال دهید، می‌بایست از زبان لوگو بیرون بیاید. این مهم با ساختار اصولی و صحیح در طراحی لوگو امکان‌پذیر است.

ابعاد و اندازه لوگوی طراحی شده نیز، دقیقاً مانند ساختار طراحی لوگو مهم است. برای این منظور می‌بایست دقت شود که لوگو، قرار است در کدام قسمت از محصولات شما حک شود. ممکن است شما لوگو را بر روی سربرگ‌ها و برگه‌های سازمانی خود چاپ نمایید. در این صورت نیز اندازه و ساختار اهمیت پیدا می‌کند. لوگوهای تجاری برای نمایش در رسانه‌های مختلف طراحی می‌شوند و از این جهت که در دید عموم مردم قرار دارند حائز اهمیت هستند.

دقت داشته باشید که برای سازمان و مجموعه تجاری خود فقط یک‌بار فرصت طراحی و انتشار لوگو و آرم را دارید. بنابراین با حساسیت به این مقوله نگاه کنید. اگر تخصصی در این زمینه ندارید طراحی لوگو را به شرکت‌هایی واگذار کنید که در این زمینه دارای تخصص و تجربه هستند. طراحان پارسه همیشه مشاور و همراه شما خواهد بود.

۳. متمایز بودن:

شاید مهم‌ترین عامل در طراحی لوگو متمایز بودن است. شما می‌بایست لوگویی را برای مجموعه خود طراحی و انتخاب نمایید تا هر آنچه که یک برند برای متمایز بودن و دیده شدن لازم دارد، داشته باشد. در واقع در طراحان پارسه تلاش می‌کنیم تا با طراحی لوگو و آرم تجاری سازمان شما وجه تمایزی روشن و کاربردی را برای مخاطبان شما ایجاد نماییم.

حال ممکن است این وجه تمایز با یک خط ساده بر صفحه‌ای سفید اتفاق بیفتد. آنچه که مهم است این است که مخاطبان شما بعد از مدتی با دیدن لوگوی سازمان و برند شما، تمام جزئیات در موردتان را به یاد بیاورند.

طراحان پارسه آماده ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه طراحی لوگو به شماست.