عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره چیزی بیشتر از گرفتن یک تصویر معمولی از فرد است. این نوع عکاسی به نمایش گذاشتن هنر نگرش افراد مختلف است. در عکاسی پرتره لازم است که به نکات مختلفی از جمله زمینه، نور و ویژگی‌های دیگر نیز توجه شود.

این نوع عکاسی چیزی فراتر از عکاسی فوری از چهره فرد است چرا که در آن به هویت یک شخصیت پرداخته می‌شود و از این جهت بسیار حائز اهمیت است. یادگیری نحوه کار با دوربین، حالت‌های مشتری و استفاده از دوربین برای به کارگیری نور مناسب مستلزم کار سخت و به کارگیری چند نکته ساده است.

در این مقاله به بررسی تعریف عمیق‌تر از عکاسی پرتره خواهیم پرداخت و برخی از نکته‌ها و تکنیک‌ها را برای کمک به شما در تسلط یافتن در عکاسی پرتره را مطرح خواهیم کرد.


عکاسی پرتره چیست؟

در این نوع عکاسی همه چیز در مورد صورت است. هدف عکاس این است که در هنگام گرفتن پرتره، با استفاده از ویژگی‌های متمایز صورت، هویت و شخصیت یک فرد را نشان دهد. این عکس می‌تواند شامل یک پس زمینه تار و یا حاوی بخشی از بدن فرد باشد. اما لازم است که بدانید که به کارگیری این موارد در پرتره‌ها الزامی نیست.

صرف از قواعدی که لازم است در عکاسی پرتره بدان دقت شود، باید پیش زمینه، لباس مشتری و موقعیت او را در نظر داشت. زاویه عکاسی باید به گونه‌ای باشد که در نهایت تصویری طبیعی و زیبا را ارائه دهد.

رویکرد های عکاسی پرتره

این نوع عکاسی چهره شامل چند نوع رویکرد است که عبارتند از محیط عکاسی، صداقت، خلاقیت و هماهنگی. بنا به درخواست مشتری عکاس باید بر اساس نوع پرتره‌ای که گرفته می‌شود، رویکرد خاصی را اتخاذ کند. در ادامه به بررسی سبک‌های عکاسی می‌پردازیم:

رویکرد محیطی

رویکرد محیطی در عکاسی پرتره به این معنی است که مشتری در محیطی قرار می‌گیرد که این محیط نشان‌دهنده شخصیت و یا حرفه شخص مورد نظر است. به طور مثال می‌توان بیان کرد که چنانچه شما عاشق اسب‌ها باشید، عکاسی در حالی که شما در حال برس زدن موهای اسب هستید، می‌تواند نوعی از یک پرتره با رویکرد محیطی باشد.

همچنین در صورتی که حرفه مشتری نویسندگی باشد، عکاسی در دفتر کار او در حالی که قلمی به دست داشته و در حال نوشتن است، می‌تواند نمونه‌ای از پرتره محیطی را ارائه دهد.

پرتره با استفاده از رویکرد هماهنگی

در حقیقت در این نوع عکاسی پرتره همه چیز مربوط به ایجاد احساسات و جو است. عکاسان مختلف ممکن است که تصمیم بگیرند مفهوم پرتره را از طریق پس زمینه، نورپردازی، زبان بدن و موارد دیگر انتقال دهند تا از این طریق بتوانند احساس لازم را در مخاطبان ایجاد کنند.

به طور مثال می‌توان گفت که یک عکاس می‌تواند سوژه‌ای مانند یک مادر را داشته باشد که به پایین و شکم خود نگاه می‌کند. از این طریق عکاس می‌تواند مفهوم انتظار را به مخاطبان خود انتقال دهد.

به منظور داشتن مفهوم جدی‌تر عکاس می‌تواند از مشتری بخواهد تا مشتاقانه به دوربین نگاه کرده و از طرفی پیش زمینه تا حد امکان کاهش دهد.

پرتره با رویکر صداقت

منظور از عکاسی پرتره با رویکرد صداقت این است که عکاس، تصویر را بدون هیچگونه برنامه‌ریزی قبلی از مشتری بگیرد. در حقیقت در این نوع عکس‌ها، صداقت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این امر بدین معنی نیست که عکاس نباید هیچگونه برنامه‌ریزی از قبل داشته باشد بلکه بدین معنی است که با برنامه‌ریزی حداقل حالت واقعی یک چهره را عکاسی کند.

نکات لازم برای عکاسی پرتره

۱. با سوژه ی خود در ارتباط باشید.

تهیه یک پرتره خوب مستلزم نورپردازی و تجهیزات عکاسی است. برای عکاسی بهتر، لازم است که با سوژه ارتباط برقرار کرده و همچنین با احساسات آن‌ها آشنایی داشته باشید. عواملی مانند پخش موسیقی در محیط کار می‌تواند بر آرامش و خلاقیت شما تاثیر داشته باشد.

به سایر پرتره‌های موضوعی موجود در سایت‌های مختلف توجه کرده و از خود بپرسید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا پرتره نسبت به کارهای قبلی شما متفاوت باشد. همچنین لازم است که از مشتری در مورد نکاتی همچون رنگ مورد علاقه، زاویه  مورد علاقه او از صورت خود، لباس مورد علاقه و هدف او از عکاسی پرتره سوال کرده و این اطلاعات را در هنگام عکاسی به کار گیرید.

۲. از نور و محیط عکاسی پرتره اطلاع داشته باشید.

به منظور عکاسی پرتره لازم است که در مورد نور تصمیم خود را بگیرید. در حقیقت اینکه شما قصد استفاده از نور طبیعی و یا مصنوعی را دارید باید کاملا مشخص بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد.

۳. دینامیک دوربین و لنز های آن را تنظیم کنید.

در عکاسی پرتره شما در حال ترجمه یک چهره سه بعدی از یک صفحه مسطح در فضا هستید. بنابراین تصمیم‌گیری در مورد لنز، فاصله کانونی و محل قرارگیری دوربین تاثیر چشمگیری در میزان موفقیت شما از عکاسی پرتره دارد.

۴. همه چیز در مورد چشم هاست.

چشم‍‌ها پنجره‌ی روح هستند. در عکاسی پرتره توجه به چشم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند نقش مهمی در اثربخشی پرتره داشته باشد. فوکوس روی چشم‌ها بسیار مهم است و توجه به چشم‌ها از اساسی‌ترین اصول عکاسی پرتره است.

۵. حرکت از داخل به خارج و عبور از سطح

پرتره‌ها می‌توانند داستان‌های متفاوتی را باز گویند. در حقیقت فاصله دوربین از سوژه نیز نقش مهمی در عکاسی پرتره داشته و می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. عکاسی از چهره باید به گونه‌ای باشد که جزئیات مورد نظر از سوژه را انتقال داده و در نهایت تصویری خلاقانه و زیبا باشد.

مواردی که ذکر شد از جمله نکاتی هستند که باید هم در عکاسی کودکان و هم در عکاسی بزرگسالان بدان توجه شود.

پروژه‌های مرتبط