انواع مقوا در جعبه سازی

انواع مقوا در جعبه سازی

جعبه های مقوایی معمولا بر اساس جنس مقوای مصرفی در سه دسته قرار میگیرند. هر کدام از این انواع بر اساس خصوصیات و قیمت تمام شده در صنایع خاص خود مورد استفاده قرار میگیرد.


انواع جعبه های مقوایی بر اساس جنس مقوا:

انواع مقوا:

جعبه های مقوایی معمولا بر اساس جنس مقوای مصرفی در سه دسته قرار میگیرند. هر کدام از این انواع بر اساس خصوصیات و قیمت تمام شده در صنایع خاص خود مورد استفاده قرار میگیرد.

  • جعبه مقوایی پشت طوسی (Grey Back Box):

این نوع جعبه ها از مقوای پشت طوسی در اوزان ۲۳۰ ، ۲۵۰ ، ۲۸۰ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ ، ۴۰۰ و ۵۰۰ گرمی تولید میشوند . گرماژ مقوای مصرفی طبق سفارش مشتری و بر اساس وزن محصولات داخل جعبه و پارامتر های دیگر طراحی می شود.

مقوای پشت طوسی مقوایی است با گرماژ های متنوع که یک طرف آن سفید و طرف دیگر، طوسی. مورد استفاده این نوع مقوا برای چاپ جعبه و بسته بندی های مختلف می باشد.
مقوای پشت طوسی دوبلکس از ورقه های مقوا بصورت دو لایه تهیه میشود و بطور طبیعی این دو لایه با صفحه های مخصوص مرطوب به همدیگر چسبانده میشود.

خصوصیات:
• سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع گرماژ آن)
• شفافیت
• قابلیت چاپ بالا
• معمولا روی آن سفید و پشت آن طوسی است
• در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی میشود
• بسته بندی آن معمولا بصورت رول و شیت ( ورق) میباشد.

مقواهای پشت طوسی که استفاده از آنها به خصوص در بسته بندی محصولات معمول می باشد از نوع بازیافتی بوده و نظر به بازیافتی بودن آنها و حساسیت های موجود دررابطه با نوع کاربری آنها استفاده از آنها در بسته بندی های دارویی و غذایی از لحاظ قانونی ممنوع می باشد. با این وجود متاسفانه در برخی صنایع غذایی نظیر بسته بندی بستنی های لیتری و … نیز کماکان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • جعبه مقوایی پشت سفید (White Back Box):

این جعبه ها بوسیله مقوای پشت سفید در اوزان ۲۳۰ ، ۲۵۰ ، ۲۸۰ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ ، ۴۰۰ و ۵۰۰ گرمی تولید میشوند . در سطوح داخلی این جعبه روکشی سفید رنگ وجود دارد که بیشتر در جعبه هایی که نمای داخلی آنها قابل رویت است، استفاده می شود . جعبه های مقوایی پشت سفید معمولا دارای پارامتر های بهداشتی و ظاهری مناسب تری نسبت به جعبه های مقوایی پشت طوسی می باشد .
مقوای پشت کرم یا زرد که کیفیتی بالا تر از مقوای پشت طوسی دارد معمولا در ساخت جعبه های دارویی و بهداشتی بکار می رود.

موارد مصرف و شرکت های تولید کننده مقوای پشت طوسی و سفید:

عمدتا در بسته بندی صنایعی ، نظیر جعبه کفش ، دستمال کاغذی ، جعبه شیرینی ، جعبه کبریت ، جعبه خمیر دندان و .. بکار می رود .
شرکت های تولید کننده مقوای پشت طوسی و سفید:
برندها و مارک های معروف شامل هانسول (hansol)، اژدها(shinpoong)، ببری (seha)، اسبی (White horse) و پاندا می باشند.
شرکت های تولید کننده شامل : HANCHANG PAPER CO LTD. SHINPOONG PAPER MFG CO ،DAEHAN PAPERTECH CO LTD. و Seha می باشد.

خصوصیات:

• سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع گرماژآن)
• شفافیت
• قابلیت چاپ بالا
• روی آن سفید و پشت آن سفید است.
• در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی میشود
• معمولا رول و شیت ( ورق) آن تولید میشود

  • جعبه مقوایی اینوربرد (Ivory Board Box):

نوع دیگری از مقوا در بسته بندی های بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد و دارای مجوز وزارت بهداشت ایران است مقوای IVory board است که در ایران به اینوربرد، ایندربرد و یا ایندل برد معروف است مقوایی است جهت بسته بندی که در قسمت مغزی آن از مواد بازیافتی(مانند مقوا پشت طوسی) بکار رفته و در دو طرف دیگر لایه پالپ سفید یا نخودی با درصد پالپ بیشتر استفاده شده است که هر چه این لایه ضخیم تر باشد درجه مرغوبیت بالاتر . این دسته از جعبه ها ازمقوای اینور برد در اوزان ۲۵۰ ، ۲۷۵ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ و ۴۰۰ گرمی تولید می شوند . ساختار خاص مقوای اینوربرد به دلیل بافت داخلی سفید رنگ و سطوح سفید رنگ در دو سمت مقوا دارای شرایط ایده آل جهت تولید جعبه های مصرفی در زمینه های مواد غذایی خاص ، محصولا آرایشی – بهداشتی ، محصولات دارویی و اقلامی از این قبیل که دارای حساسیت بالا از منظر بهداشت بسته بندی است فراهم می سازد.
یکی از مهمترین ویژگی های این مقوا نسبت به مقواهای دیگر علاوه بر بهداشتی بودن، داشتن دانسیته جرمی بالا می باشد که با توجه به داشتن این ویژگی جعبه هایی که با این نوع مقوا ساخته می شوند دارای استحکام بسیار بالائی نسبت به جعبه های دیگر می باشند.

  • جعبه مقوایی گلاسه (Two Face Glossy Box):

ساخته شده از مقوای گلاسه در اوزان ۲۰۰ ، ۲۵۰ و ۳۰۰ گرمی تولید می شوند . مقوای گلاسه دارای بافت یکسان در هر دو سوی مقواست و همانند مقوای اینوربرد دارای شرایط ایده آل جهت تولید جعبه های بهداشتی با سطوح با کیفیت است.تنها به لحاظ ساختاری نرم تر و بدلیل تراکم جرمی پایین تر مصرف کمتری در صنایع بسته بندی دارد.

  • جعبه های لمینتی:

جعبه لمینتی به جعبه ای اطلاق می گردد که مقوا چاپ شده را با توجه به در نظر گرفتن محصولی که درداخل آن بسته بندی می شود از لحاظ وزن و سایز بعد از خدماتی که روی آن انجام شده است مقوا را به فلوتینگ یا سینگل لمینت می کنند که دارای استحکام بسیار بالایی نسبتا به جعبه های مقوایی می باشد.

اجزا و مشخصات فلوتینگ و سینگل:

کاغذ فلوتینگ:

این محصول کاملاً بازیافتی و ماده اولیه آن بطور کامل از مقوا و کاغذهای باطله است. مورد مصرف آن کارتن سازی می باشد. رنگ این کاغذ نخودی-قهوه ای بوده و در گرماژهای مختلف از ۱۱۰ گرم به بالا تولید می شود. بسته‌بندی آن به صورت رول با عرض های مختلف به سفارش مشتری انجام می گردد.
اجزای مقواهای فلوتینگ شامل لایه روکش و لایه میانی کنگره ای بوده و برای تولید کارتن های کنگره ای استفاده می شوند. اگرچه مقوای کنگره ای ، یک ماده اولیه قدیمی برای مقاصد بسته بندی است، اما هنوز در بسیاری از موارد بسته بندی قابلیت رقابت خود را حفظ نموده است.

انواع مقوای فلوتینگ:

• کنگره دار یک رویه ای
• کنگره دار یک دیواره ای (تک جداری)
• کنگره دار دو دیواره ای (دو جداری)
• کنگره دار سه دیواره ای (سه جداری)

انواع فلوت در ورقهای کارتن:

ورق های ۳لایه که در جعبه سازی و تولید کارتن های بسته بندی به کار می روند، خود از دو لایه کاغذ لاینر که از بالا و پایین به یک کاغذ فلوت دار چسبیده اند،تشکیل شده است. این ورقهای سه لایه با توجه به فلوت لایه ی وسط و همچنین جنس کاغذهای مختلف به کار رفته در آنها کاربردها و ویژگی های متفاوتی دارند.

نمای شماتیک یک ورق ۳لایه
اما چه نوع فلوت هایی در ورقهای کارتن داریم و ویژگیهای هر کدام از آنها چیست ؟

نوع فلوت موارد کاربرد ضخامت (میلی متر) تعداد  فلوت در هر متر (خطی)
فلوت A برای بسته بندی کالاهای بسیار شکننده با جذب ضربه بالا ۴٫۸ ۱۰۸
فلوت B با جذب ضربه بالا و سطح بهینه مقاومت در برابر خرد شدن ۳٫۲ ۱۵۴
فلوت C بسته بندی با جذب ضربه بالا (بیشتر از B فلوت) ۴ ۱۲۸
فلوت E نازک ترین نوع ورق کارتن در مواردی که به عرض باریک ورق نیاز باشد ۱٫۶ ۲۹۵
فلوت F بسیار کم کاربرد ۰٫۸ ۴۲۰

 

از نظر فنی افزودن هر سطح بر سطح دیگر را لمینت گویند که در صنایع بسته بندی و جعبه سازی معمولا به افزودن مقوا بر روی سطوح کارتن لمینت اطلاق میشود. جعبه های لمینتی را بر اساس اقلام کارتن که به عنوان جنس زیره که مقوای پشت طوسی بر روی آن قرار میگیرد ، دسته بندی میشود .

  • جعبه های لمینتی سینگل فیس:

این نوع جعبه ها در سه کلاس E فلوت ،B فلوت وC تفاوت این سه کلاس در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در جعبه های سینگل فیس ، جنس زیره دارای دولایه شامل فلوتینگ و فیس است که سطح لمینت شده به عنوان لایه سوم بر روی فلوتینگ قرار گرفته و سه سطح را تکمیل میکند.

  • جعبه های لمینتی سه لا:

جعبه های لمینتی سه لا هم معمولا در سه کلاس E فلوت ،B فلوت وC فلوت و گاها Aفلوت هم تولید میشود. تفاوت این کلاس هم در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در جعبه های لمینتی سه لا ، جنس زیره دارای سه لایه شامل فلوتینگ و دو سطح به عنوان فیس در دو طرف فلوتینگ میباشد که سطح لمینت شده به عنوان لایه چهارم بر روی یکی از سطوح فیس قرار گرفته و در واقع سازه ای چهار لایه ای را تشکیل میدهد.

  • جعبه های لمینتی پنج لا:

در این نوع از جعبه ها جنس زیره متشکل از دو سطح فلوتینگ که بوسیله سه سطح فیس احاطه شده است میباشد. ترکیب فلوتینگ مذکور میتواند به صورت E,E ، E,B ، B,C و ….. باشد که در صنعت بسته بندی ایران معمولا حالت B,C متداول است .

درجه مرغوبیت و کیفیت جنس زیره وابسته به لایه های تشکیل دهنده آن است . سطوح فلوتینگ نقش استحکام دهندگی به ساختار و مقاومت در برابر فشار و ضربه داشته و سطوح فیس نقش مقاومت در برابر پارگی و ترکیدگی محصول را در خط تا و نقاط دارای فشار دارد.پارامترهای زیادی برای تشخیص جنس زیره وجود دارد که می توان به وزن و استحکام جعبه اشاره کرد